Høringsinnspill: Fremtidens kystrute

Dette høringsinnspillet ble sendt inn til Samferdelselsdepartementet 17. desember 2025 og ble signert av:

Bodø Næringsforum, Næringsforeningen i Tromsøregionen, Kirkenes Næringsforening, Alta Næringsforening, Hammerfest næringsforening, Næringsforeningen Finnsnes og Senja, Harstadregionens Næringsforening, Fauske Næringsforum, Ranaregionen Næringsforening, Brønnøy Næringsforum, Narvikregionen Næringsforening og Lofoten Næringsforum.

 

Vi viser til Samferdselsdepartementets høring om Oslo Economics’ rapport Fremtidens kystrute.

Flere næringsforeninger i Nord-Norge ønsker å gi et felles innspill til arbeidet med hvordan framtidens kystrute skal utformes når dagens avtale utløper i 2030. Kystruten er ikke bare et reiselivsprodukt. Den er en kritisk transportåre for passasjerer, kjøretøy og gods, og et sentralt element i samfunnssikkerhet og totalberedskap i hele Nord-Norge. På mange strekninger finnes det ingen reelle alternativer. Anløpene skaper aktivitet i havnene, bidrar til lokal verdiskaping og gjør det mulig å opprettholde et maritimt tjenestenettverk som ellers ikke ville vært økonomisk bærekraftig.

 

Alternativ 2 er den beste løsningen for Nord-Norge

Vi mener alternativ 2 er den klart beste løsningen for næringsliv, befolkning og beredskap i nord. Alternativet gir et styrket og mer robust tilbud med bedre regularitet, økt kapasitet for både gods og kjøretøy og et tydelig løft i det daglige transporttilbudet. Det gir også størst klimaeffekt ved at mer trafikk og mer gods kan flyttes fra land til sjø – noe som er et uttalt mål for regjeringen gjennom Kyststrategien.

Et svekket eller redusert tilbud vil forsterke avstandsulempene, svekke mulighetene for bosetting og undergrave både næringsutvikling og regional mobilitet. Alternativ 2 er derfor nødvendig for å sikre at Kystruten fortsatt kan fylle sin samfunnskritiske rolle.

 

Helhet, kapasitet og beredskap

Å videreføre en sammenhengende rute mellom Bergen og Kirkenes er avgjørende for trafikkgrunnlag, reiseliv, gods og regional balanse. Vi støtter at fraktområdet for gods utvides til å gjelde hele strekningen, og at både kapasitet og liggetid styrkes. Dette vil gjøre Kystruten til en mer effektiv del av det nasjonale transportsystemet og bidra til at mer gods flyttes over på sjø.

Krav om håndtering av kjøretøy – også el-biler – i alle havner er nødvendig for fleksibilitet, særlig i perioder med uvær og stengte veier. Bilkapasitet er ikke et tilleggsgode, men en del av den grunnleggende transportberedskapen i nord. Kystruten er også et viktig element i totalberedskapen. Skipenes regularitet, tilstedeværelse og evne til å transportere personer, varer og utstyr i ekstreme situasjoner må vektlegges sterkere i det videre arbeidet.

 

Klima og teknologi

Kystruten står for en svært liten andel av nasjonale utslipp, men har stort potensial for ytterligere reduksjon. Vi støtter ambisjonene om gradvis innfasing av strengere miljø- og utslippskrav, men disse må innføres i takt med teknologisk modenhet og tilgjengelig infrastruktur i havnene. Mangel på nettkapasitet eller landstrøm må ikke gjøre tjenesten svekket eller mindre stabil.

 

Konklusjon

Nord-Norge er avhengig av et sterkt og forutsigbart kystrutetilbud. Det handler om mer enn transport – det handler om beredskap, samfunnsutvikling, bosetting og langsiktig verdiskaping. Vi anbefaler at Samferdselsdepartementet legger Alternativ 2 til grunn for det videre arbeidet med fremtidens kystrute.

Kystruten er en kritisk del av Norges nasjonale infrastruktur. For Nord-Norge er den helt uerstattelig.