Høringssvar fra Bodø Næringsforum og BRUS
Bodø Næringsforum og BRUS er positive til områdereguleringsplanen for Ytterhernes, og ser fram til utviklingen av området. Deler av planen bør likevel forenkles, for å sikre at det blir attraktivt å investere i området.
Innledning
Bodø Næringsforum og Bodøregionens utviklingsselskap (BRUS) takker for muligheten til å komme med høringsinnspill til sak 2022/5434 Områderegulering for Ytterhernes. Bodø Næringsforum er interesseorganisasjonen for næringslivet i Bodø og består 675 medlemsbedrifter. BRUS er eid av 50 aksjonærer og jobber for å tiltrekke nye investeringer til Bodøregionen. Vårt høringssvar er på vegne av de berørte medlemmene i Bodø Næringsforum og aksjonærene i BRUS.
Ytterhernes vil spille en særdeles viktig rolle for utviklingen av Bodø de neste tiårene. Derfor er det viktig at planene fremmer en god og næringsvennlig utvikling. Dette er komplekst arbeid, og Bodø Næringsforum og BRUS ønsker å rose kommunen for jobben som er lagt ned i dokumentene. Vi er sikre på et planen vil føre til god næringsutvikling, og vil gjøre Bodø til en bedre by å bo i.
Våre innspill
Bodø Nøringsforum og BRUS oppfatter at bestemmelsene på Ytterhernes ligger an til å bli strengere enn det som forventes vedtatt i ny kommuneplanens arealdel. Dette vil være uheldig ettersom det kan gjøre det mindre attraktivt å investere på området. Vi oppfordrer derfor kommunen til å legge seg på et nivå hvor bestemmelsene ikke går utover nasjonale krav, i samsvar med KPA. Gjennomgående bør det brukes bør-krav, fremfor skal-krav. Dette sikrer nødvendig fleksibilitet. Nedenfor vil gå gjennom noen konkrete punkter som bør endres.
2.2 Miljø- og kvalitetsprogram
Miljø- og kvalitetsprogrammet bør ikke gjøres juridisk bindende. Et juridisk bindende miljø- og kvalitetsprogram kan skape økt kompleksitet i planarbeid, behov for dispensasjoner og redusere fleksibilitet i fremtidige detaljreguleringer. Videre vil det være viktig å skille mellom kommunens reguleringsmyndighet og ønsker og krav som kan stilles gjennom kommunens eierskap.
Miljø- og kvalitetsprogrammet er ambisiøst, fremstår lite konkret og inneholder flere krav som ikke er lovpålagt, noe som ikke vil være positivt for industriutvikling. Bodø Næringsforum og BRUS mener ambisjonene i miljø- og kvalitetsprogrammet bør nedjusteres kraftig.
2.10 Utforming og arkitektonisk kvalitet
Punk a om arkitektonisk kvalitet og fasader bør utgå i sin helhet. Kravene som stilles i punktet fremstår ikke hensiktsmessig for et industriområde, og vil virke fordyrende. Dette vil gjøre det mindre attraktivt å investere på området, og utviklingen vil bremses.
Punkt c om plassering av bebyggelse og nyttiggjøring av takflater bør endres fra å være et skal-krav til å være et bør-krav. I tilfeller hvor punktet er hensiktsmessig, vil initiativtakere selv gjennomføre tiltakene.
Punkt d om vind bør nedjusteres. Alternativ tekst kan være «Bebyggelsen bør utformes og plasseres med hensyn til lokale vindforhold for å redusere uønsket turbulens, vindforsterkende effekter og snødrift på bakkenivå. Ved detaljregulering bør vindforhold vurderes».
2.11 Klimatilpasning
Punkt b om naturbaserte løsninger for håndtering av overvann bør nedjusteres og være et bør-krav. I situasjoner hvor det er hensiktsmessig vil tiltakshaver selv vurdere å innarbeide slike løsninger i reguleringsplaner.
2.13 Mobilitet
Punkt a om utforming av gang-, sykkel- og kollektivsystem bør nedjusteres til et bør-krav. Slik det står i forslaget, vil det virke fordyrende.
Under punkt b om parkeringsplasser utforming av gang-, sykkel- og kollektivsystem bør den særskilte vurderingen kun kreves i saker hvor det er relevant. Videre bør kulepunkt 2 og 3 utgå. Disse vil kreve omfattende utredninger, som vil virke fordyrende. Under kulepunkt 4 bør underpunkt 1 og 2 tas ut.
Punkt c om oppstillingsplasser for varelevering, renovasjon og servicebiler bør tas ut av planen, ettersom dette er noe bedriftene selv vil sikre i de situasjoner hvor det er relevant.
4.1.1 Fellesbestemmelser
Kommunen bør ikke sette for strenge bestemmelser som hindrer utbyggere fra å benytte areal mot sjø, med allmenn ferdsel som grunnlag, slik det fremkommer i punkt d). Det bør ikke være krav om vurdering av snarveier i reguleringsplaner.
4.1.2 Næring (felt NÆ_1-8)
Siste setning i punkt a om hotell/overnatting bør tas ut for å ikke begrense fremtidige muligheter. Bodø Næringsforum og BRUS støtter intensjonen i punkt b, men mener at dette ikke bør ligge i bestemmelsene.
4.2.5 Havn (felt H_1)
Retningslinje bør tas ut for å sikre effektivitet i utbygging.
7 Rekkefølgekrav
Forutsigbarhet rundt infrastruktur og rekkefølgekrav er kritisk. Kostnadsprinsipper bør avklares tidlig, og kommunen bør vurdere modeller som gir oversiktlig kostnadsfordeling og mulighet til å dele opp eller utsette enkelte krav. Manglende klarhet her kan stoppe prosjekter før de kommer i gang.
Avslutning
Bodø Næringsforum og BRUS ser med stor optimisme på utviklingen som vil skje på Ytterhernes i årene som kommer. Planen er god, og legger til rette for positiv næringsutvikling. Vi ser fram til videre prosess for å lande en så god områdereguleringsplan som mulig.